يكشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۱۱ ب.ظ
|
|
|
قرآن کریم درباره خدای سبحان دو گونه تعبیر دارد؛ گاهی میگوید: ﴿ذلکم الله ربکم) 1 و در این بخش، از کلمه «ذلک» که برای اشاره به دور بکار میرود، استفاده نموده است و گاه میگوید: ﴿وهو معکم اینما کنتم) 2 یا ﴿وإذا سئلک عبادی عنّی فإنّی قریب) 3 یعنی خدایی که همیشه با همه انسانهاست، خدایی که به انسان نزدیک است بلکه از رگ گردن به او نزدیکتر است: ﴿ونحْن أقرب إلیه من حبْل الورید) 4
|
همین دو نوع تعبیر درباره قرآن کریم نیز که به فرمایش نورانی
امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) تجلّیگاه ذات اقدس اله است، آورده شده است.
خدای سبحان درباره قرآن، گاه میفرماید: ﴿ذلک الکتاب لا ریب فیه) 5 و گاه میفرماید: ﴿إن هذا القران یهدی للتی هی أقوم) 6 گاهی اشاره دور آمده و گاهی اشاره نزدیک.
|
سرّ این دوگانگی تعبیر آن است که قرآن کریم کتابی نظیر کتابهای عادی و
معمولی نیست که اول و آخرش در دسترس انسانها باشد؛ بلکه قرآن کریم کتابی
الهی و دارای مراتب است، مرتبه والا و مرحله اعلایش همان «امّ الکتاب» است
که در سوره «زخرف» بیان شده است. ﴿وإنه فی أُم الکتاب لدینا لعلی حکیم) 7 این مرحله اعلی که اصل قرآن و مادر و ریشه آن است، وجود و حقیقتی «لدی الله» دارد و نزد ذات اقدس اله است.
|
|
^ 1 - ـ سوره انعام، آیه 102. ^ 2 - ـ سوره حدید، آیه 4. ^ 3 - ـ سوره بقره، آیه 186. ^ 4 - ـ سوره ق، آیه 16. ^ 5 - ـ سوره بقره، آیه 2. ^ 6 - ـ سوره اسراء، آیه 9. ^ 7 - ـ سوره زخرف، آیه 4.
|
۰
۰
۹۳/۰۸/۰۴
ندا حقانی شمامی