کلمات کلیدی

اعجاز آسان فهمی قرآن

جوان و غرور

جوان‌گرایی: تضمین نوآوری در پیشرفت کشور

راه جذب افراد از نگاه قرآن

جوانی که جوانی اش را فدای حسین کرد

اسلام در قرآن

پلی برای ارتباط با یک جوان!

برگزاری جشنواره جوان مجازی در فرهنگسرای امام(ره)

نزول مستمر قرآن بر مردم

عالم

باید عاقل شود تا بتواند از آیات الهی بهره ببرد

اصول کلی شناخت قرآن

«دحو الارض» در کلام آیت الله جوادی آملی

برابری قرآن با اهل بیت (علیهم‌السلام)

اذکار دینى و آموزش معارف آیة الله جوادی آملی (8)

حضرت آیت‌الله جوادی آملی:نزول قرآن قوس نزولی و صعودی دارد

سرّ مهم بودن جریان معاد

برای این است همه کارهای انسان وابسته به معاد است

غفلت- آیة الله جوادی آملی

استدلال قرآنی آیت الله جوادی آملی درباره عدم استجابت دعا

ابعاد مهجوریت قرآن کریم (2)

قرآن گوش دهید و درمان شوید!

نشست تبیین و هماهنگی دومین جشنواره طرح ملی ملکوت

قرآن در کلام مقام معظم رهبری

»» قرآن در کلام رهبری

وبلاگ نویسی

وبلاگ

بلاگ بیان

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

قرآن کریم

 

مهجوریت قرآن در تدبر

همان گونه که تلاوت و تدبر و... هدف غایی به حساب نمی آیند تفسیر قرآن نیز هدف نهایی محسوب نمی شود و آن چه اهمیت دارد این است که این مقدمات پیوند عملی ما را با قرآن برقرار سازند و ما را به ذی المقدمه که عمل به دستورات سازنده قرآن کریم می باشد سوق دهند. از ظلم های نابخشودنی که برخی نسبت به قرآن روا داشته اند تفسیر به رأی است. بدون تردید با مطالعه چند کتاب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به عنوان پاسداران دین و شریعت، پس از رسول گرامی اسلام(ص) نقش منحصر به فردی در تبیین آموزه های قرآن دارند. رسول اکرم(ص) خطاب به امیرالمؤمنین فرمود: ای علی(ع)! من و تو و دو فرزندت حسن و حسین و 9 فرزند حسین، بنیان ها و پایه های اسلام هستیم، هر که از ما پیروی کند، رهایی یابد و هر که از ما باز ماند، رو به سوی آتش دارد. تفسیر قرآن به معنای واقعی به نحوی که مفسر در فهم معنای آیه، اجتهاد و کوشش را در پیش گیرد، بدون این که از دیگران در تفسیر آیه پیروی نماید و یا عقاید خود را بر آیه تحمیل نماید، در گرو تحقق زمینه ها و رعایت اموری است که به تمام مراحل و مراتب ارتباط با قرآن اعم از آموزش قرائت، تدبر، انس و آشنایی با معارف الهی قرآن، مقدمه ای برای عمل کردن است. اگر قرآن در عمل و رفتار و گفتار و شخصیت انسان و جامعه تجلی نیابد و ظهور و بروز پیدا نکند، هرگز به قرآنی شدن انسان و جامعه نخواهد انجامید، عمل به قرآن است که جان ها را منقلب و جوامع را تعالی می بخشد به قول علامه اقبال لاهوری:

مؤمنان راستین و پرهیزکاران واقعی، تلاوت را با تدبر همراه نموده و بدین سان از سفره رنگین الهی بهره مند می شوند. حضرت علی«ع» اشتیاق آنان را چنین توصیف می فرماید:«پرهیزکاران در شب برپا ایستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفکر و اندیشه می خوانند، با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را می یابند و هرگاه به آیه ای می رسند که ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن می سپارند، و گویا صدای برهم خوردن شعله های آتش، در گوششان طنین افکن است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۶:۵۲
ندا حقانی شمامی


اضطراب، استرس، ناآرامی، افسردگی و مانند آن، از جمله معضلات نوع بشر، در هر عصر و زمانی است. از این رو پزشکان و محققان و حتی عالمان دینی، هر یک سعی در ارائه راهکارهایی برای درمان و بهبود این امراض روحی و روانی دارند.


محفل قرآن
اثر صوت قرآن کریم بر مولکول‌های آب

بهترین فرمولی که شاید در دهه اخیر به طور علمی و تجربی برای همگان با انجام یکسری آزمایشات، آشکار شد، این بود که، اصوات، در ایجاد آرامش و رفع اضطراب از انسان ها بسیار می تواند تأثیر گذار باشد.

پروفسور «ماسارو ایموتو» (Masaru Emoto) که یک محقق ژاپنی است؛ با ایجاد صوت های مختلف بر روی آب و انجماد سریع آن، متوجه این مطلب شد که اصوات با توجه به خصوصیاتی که دارند، هر یک اثر خاصی، بر مولکول های آب می گذارند.

شکل بلور‌های آب، بسته به نوع لهجه [ژاپنی، انگلیسی، فرانسوی، ایرانی و عربی و ...] و لحن و معنای کلام [مهربان، عصبانی، آمرانه، محترمانه و ...] که با آن، بر آب خوانده می شود، متغیّر است.

از آنجا که بیش از دو سوم بدن انسان را، آب تشکیل داده، تأثیر گذاری آن بر انسان نیز مشهود است. به گونه‌ای که شکل مولکول‌های آب بدن ما، بسته به نوع سخنانی که می شنویم و حتی دعاها و نفرین هایی که از دور و نزدیک نثارمان می شود و حتی محیطی که در آن قرار داریم؛ قابل تغییر است.

در ایران نیز مشابه همین آزمایش، با قرائت صوت قرآن کریم، بر روی مولکول آب، امتحان شد و محققان دریافتند؛ زمانی که صوت قرآن بر آب پخش می شود؛ مولکول های آب، در بهترین و منظم ترین حالت ممکن قرار می گیرند، به طوری که هیچ یک از دیگر اصوات، قادر به چنین اثری نیستند و در یک کلام زیباترین شکل بلور آب، زمانی است که قرآن بر آن خوانده می شود.

شفا با قرآن

با علنی شدن نتایج این آزمایش بود که معنای این آیه بصورت کامل تری برای ما مسلمانان مشخص شد: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُۆْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا »(1): و از قرآن آنچه را که براى مۆمنین شفا و رحمت است فرو مى‏فرستیم (شفا از امراض معنوى و اجتماعى) و بر ستمکاران جز زیان (روحى و اجتماعى) نمى‏افزاید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۵:۱۷
ندا حقانی شمامی

با حضور معاونین فرهنگی ادارات کل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد: 

نشست تبیین و هماهنگی دومین جشنواره طرح ملی ملکوت

12

 

 با حضور معاونین فرهنگی ادارات کل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد:

نشست تبیین و هماهنگی دومین جشنواره طرح ملی ملکوت

جلسه تبیین و هماهنگی دومین جشنواره طرح ملی ملکوت با حضور معاونین فرهنگی ادارات کل سازمان تبلیغات اسلامی استانهای سراسر کشور در محل اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم و با حضور حجت الاسلام و المسلمین اسکندری ریاست این اداره ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و ابوالفضل خراسانی دبیر دومین دوره جشنواره ملی ملکوت برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار اسراء نیوز؛ در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به تشریح ویژگی ها و مختصات ممتاز مدرسه فکری و اندیشه ای حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و اظهار داشت:

لازم است که منظومه فکری علامه جوادی املی به عنوان عقبه فکری طرح ملی ملکوت در مجامع نخبگانی حوزوی و دانشگاهی تشریح و تبیین گردد تا جایگاه و اهمیت این طرح و جشنواره بیش از پیش آشکار شود.

 

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در ادامه افزود:

در عصری که قرائت های مختلفی از اسلام ، از اسلام لیبرالیستی گرفته تا اسلام داعشی مطرح است باید اعلام کنیم که هر دوی این تفکرات، بویی از حقیقت اسلام نبرده اند و اسلام حقیقی در سایه توجه توامان به عقل کامل، وحی و نقل دست یافتنی است.

 

ایشان در ادامه به تبیین جایگاه عقل در منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و خاطرنشان کرد:

منظور از عقل در تفکر علامه جوادی آملی، عقل کامل البته در حد موجود امکانی است که از خیال و گمان و ظن و وهم عاری می باشد. اینچنین عقلی می تواند به عنوان یکی از منابع دستیابی به حقیقت مورد استناد قرار بگیرد ، که این عقل دینی حتی در مسایل تعبدی نیز راهگشا و دارای جایگاه است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۵:۱۵
ندا حقانی شمامی


عملکرد رسانه ها از نگاه قرآن
تلنگری به رسانه ها؛
خداوند تبارک به رسول خاتم که کامل‌ترین این انبیاء است می‌فرماید که در این راه یعنی در راه رساندن اخبارِ حق و حقیقت به انسان‌ها- مخاطبین- اگر ذره ای از نظرات خود را دخالت دهی تو را خواهیم کشت.

 در سال های اخیر با همه گیر شدن وسایل ارتباطی و استقبال چشمگیر مردم از رسانه های خبری ، شاهد این هستیم که نقش این رسانه ها در اتفاقات و رویداد های جوامع بشری روز به روز بیشتر می شود.متن ذیل به بررسی رویکرد رسانه ها از منظر قرآن می پردازد.

 وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ ﴿۴۴﴾ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ ﴿۴۵﴾ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ.

خداوند در قرآن کریم به رسول خود می‌فرماید که اگر بخواهی از خودت سخنی به اخبار و الهامات ما بیفزایی رگ تو را قطع خواهیم کرد.

در همین سوره و در چند آیه قبل قرآن را قول رسول کریم معرفی می‌نماید.

إِنَّهُ لَقَوْلُ رَ‌سُولٍ کَرِ‌یم.

از ظاهر این آیات نتیجه ای که بدست می‌آید این است که اگر کسی بخواهد رسالتی را به عهده داشته باشد باید در امانتِ ارسال و وصولِ خبر، کمال صداقت را داشته باشد و چیزی از خود بر آن نیفزاید.

صداقت در بیان هر اخباری از لوازم تأثیر گذار بودن آن خبر است چرا که انسان از روی طبع، طالب حقیقت بوده و فطرتاً بر مشی حق راه می‌پیماید.

در توضیح مطلب فوق باید گفت که:

بالاترین و اهم اخبار در عالم، اخبارِ حقیقیِ عالم است. اخباری که از عاقبتِ انسان خبر می‌دهد و او را به آخرِ امرِ خود آگاه می‌سازد. این اخبار که مهم‌ترین اخبار عالم است توسط رسولانی از جانب دانای کل که همان ذات اقدس الهی است به بشر منتقل می‌شود. بنابراین جامع‌ترین و عالی‌ترین رسانه در عالم خلقت همان کتاب انبیاء بوده که اخبار غیبی را برای انسان به ارمغان می‌آورند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۵:۱۴
ندا حقانی شمامی

قرآن در کلام مقام معظم رهبری

»» قرآن در کلام رهبری

 

قرآن کریم، نسخه شفابخش بشریت و نور هدایت در ظلمتکده دردآور و دهشتناک کنونی است. مصلحان و رهبران که سکانداران کشتی هدایت در این دریای پرتلاطم هستند، هرچه با این کتاب آسمانی آشناتر باشند، جامعه را بهتر به ساحل میرسانند.آنچه در ذیل آمده، بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درباره این کتاب آسمانی است.

 

انس با قرآن 

 

رهبر معظم انقلاب درباره انس با قرآن میفرماید:

 

در این فـضای آلوده مـادیات، شایسته است در دریای بی کـران معنویت قـرآن کریم شنا کرد، تا از پلیدیهای دنیا پاک شد و این، جز با انس مدام با این کتاب آسمانی ممکن نیست.

 

 

 

                                                       

 

تلاوت، مقدمه انس با قرآن 

 

قرآن، کلام پروردگار مهربان است. خواندن و نگاه به آیات آن، زنگار را از دل می‌زداید و انسان با تلاوت هر آیه، پلهای از نردبان معنویت را طی می‌کند. این تـلاوت، خود زمینه انس را فراهم میآورد. مقام معظم رهبری مدّظله در این باره میفرماید:

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۴:۵۳
ندا حقانی شمامی

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۴:۳۸
ندا حقانی شمامی

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۴:۳۸
ندا حقانی شمامی