نزول مستمر قرآن بر مردم
شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۴، ۰۶:۴۹ ب.ظ
![]() مسلّم است ولی این کریمه میخواهد نکته دیگری را علاوه بر آنچه معروف است بفرماید که همان تکلّم الهی بودن قرآن است. گویا خدای سبحان به رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «وما تکلمت إذ تکلّمت ولکن الله تکلم». |
مستحبّ است هنگام شنیدن و یا تلاوت خطاب ﴿یا أیّها الذین امنوا﴾ بگوییم: «لبّیک» برای آنکه خطاب خداوند، خطابی فعلی است و خدا هم اکنون با ما سخن میگوید و اگر هم اکنون تکلّم خداوند نباشد، دیگر «لبّیک» گفتن برای چیست؟ چگونه میشود که کسی با قصد جدّی جواب متکلّم درگذشته را بگوید؟ انسان وقتی میگوید بله که متکلّمی هم اکنون باشد و دستوری به او بدهد و خطابی به او داشته باشد. گاهی ممکن است خطاب منتفی شده در گذشته را که حکم آن هم اکنون باقی و نافذ است در ذهن ترسیم کرد و هنگام تلفظ آن، تلبیه گفت، لیکن چنین تکلّفی نیازمند به عنایت زاید است و اگر بدون چنین عنایتی، به طور جدّ جریان «لبّیک» گویی مطرح باشد، معلوم میشود آن خطاب، هماکنون زنده است و جواب ویژه میطلبد. |
قرآن کریم، تنها بر رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم نازل نشده بلکه بر امّت ایشان نیز نازل میگردید. تعبیر خدای سبحان در بخشی از آیات کریمه این است که ما قرآن را هم به سوی تو نازل کردیم و هم به سوی امّت تو. ﴿وأنزلنا إلیک الذکر لتبیّن للناس ما نزّل إلیهم) 1 ما این کتاب و ذکر را به سوی تو نازل کردیم تا مبیّن و مفسّر آن چیزی باشی که به سوی مردم نازل شده است. کسی که بتواند مخاطب قرآن قرار گیرد و از قرآن جدا نباشد، مییابد که نه تنها قرآن برای هدایت او نازل شده بلکه به سوی او هم نازل |
۹۴/۰۱/۲۲